Atrieflimren

Skrevet lørdag d. 19. oktober 2019

Hjerteforeningen Stevns og Hjerteforeningen Stevns Motionsklub indbyder til et foredrag om atrieflimren – årsager, symptomer, risikofaktorer, undersøgelse samt behandling. Foredraget forestås af hoveduddannelseslæge i kardiologi, Jakob Hartvig Thomsen, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og finder sted i Sundheds- og Frivillighedscentret i Hårlev torsdag den 7. november klokken 19.00. Der serveres kaffe/te med brød samt frugt.

Atrieflimren kaldes også forkammerflimren og er en af de hyppigste former for hjerterytmeforstyrrelser.
Normalt er vores puls regelmæssig og styret af elektriske impulser, som udgår fra sinusknuden. Ved atrieflimren opstår de elektriske impulser forskellige steder i forkamrene. Dette medfører uregelmæssig og ofte hurtig puls.
Som udgangspunkt er tilstanden sjældent farlig med det samme, men kan medføre alvorlige følgevirkninger såsom blodpropper i arme, ben og hjerne samt hjertesvigt, hvis den forbliver ubehandlet. Hvis man kender symptomerne, er der gode muligheder for effektiv behandling.
Symptomerne kan være meget forskellige. Nogle har ingen symptomer, mens andre føler sig meget generet af symptomerne. De mest almindelige symptomer er:
• Hurtig og uregelmæssig puls og hjertebanken.
• Åndenød og svimmelhed.
• Brystsmerter.
Atrieflimren kan komme i kortere anfald, længerevarende anfald, eller kan være til stede hele tiden. I begyndelsen opstår anfaldene sjældnere, er ofte af kortere varighed og ophører spontant, mens de på længere sigt bliver hyppigere, længerevarende og sjældnere ophører spontant.

Deltagelse er gratis for medlemmer af Hjerteforeningen – ikke-medlemmer skal betale kr. 40.

Af hensyn til traktementet er tilmelding nødvendig. Man kan tilmelde sig til Leif Olsen på tlf.nr. 21.94.14.00 (gerne mellem klokken 17 og 19) eller John Valeur på tlf.nr. 21.90.13.02 eller mail til MKStevns@hjerteforeningen.dk – tilmelding senest den 2. november.

Forud for foredraget fra klokken 18.00 er det muligt at få målt sit blodtryk. Frivillige fra Hjerteforeningen Stevns sidder klar med blodtryksmålerne. Her skal man bare møde op.